Sport Rychnovska

Regionální sportovní zpravodajství

z celého Podorlicka

Rychnovsko, Dobrušsko, Týnišťsko, Kostelecko, Vamberecko, Rokytnicko

OLEŠNICE u ČESTIC – Na letošní seriál Mistrovství České republiky v rallye jen tak nezapomene! Jiří HOVORKA (41) z nedaleké Olešnice s Dominikem Stříteským ukončili nadvládu velkého šampiona Jana Kopeckého a získali se Škodou Fabia RS Rally2 svůj první titul! Ten si zajistili po sérii tří výher v Českém Krumlově, na Rallye Bohemia a na slavné Barum rallye. Druzí skončili v Pačejově a třetí v Hustopečích. Jirka v exkluzívním rozhovoru pro on-line deník Sport Rychnovska zavzpomíná také na své začátky, na dobu, kdy řídil a bratr navigoval, na práci v Motorsportu Kopecký, kde zažil zlatou éru Jana Kopeckého a poznal opravdový velký svět s nejlepší technikou. A jakou historku má se Sébastienem Loebem, devítinásobným mistrem světa? O tom již více v rozhovoru níže.

MISTREM ČR a nejlepším navigátorem v české rallye za rok 2024 je Jiří Hovorka z naší Olešnice.

Foto – 8x Archív Jiří Hovorka

Vyhráli jste poprvé v životě s Dominikem Stříteským titul mistra České republiky v rallye, jaké byly vaše první pocity a jaké jsou dnes? „Pocity to byly určitě krásné, i když v danou chvíli jsme si to asi ještě ani pořádně neuvědomovali, čeho jsme vlastně dosáhli, přece jen vyhrát první titul a ještě v takové konkurenci, jaká se letos sešla, je velmi speciální. A i dnes, to ještě pomalu vstřebáváme, každopádně z toho máme velkou radost.“

Věřili jste v titul už po Barumce, která je zároveň závodem mistrovstvím Evropy a vyhráli jste ji? „Barumka byla z pohledu celoročního hodnocení klíčovou soutěží, protože je to závod mistrovství Evropy a pro české mistrovství se body násobí koeficientem 1,5. Bylo tedy jasné, že kdo uspěje tam, hodně se přiblíží titulu mistrů republiky. Takže ano, po Barumce už jsme opravdu hodně věřili, že by to mohlo vyjít. Pak už zbýval pouze Pačejov, kde nám stačilo být v jedné etapě do 4. místa, což jsme splnili druhým místem.“

SLAVNÁ “BARUMKA“ a vítězové za rok 2024 Dominik Stříteský s Jiřím Hovorkou

Co vám k titulu řekl druhý v pořadí, již 10násobný mistr ČR a nejúspěšnější český závodník v rallye Jan Kopecký, u kterého jste dřív dělal mechanika? „S Honzou máme jak já, tak Dominik velice dobré vztahy, řekl bych až nadstandardní. Když měl Honza na Barumce defekt a přišel tím téměř o možnost bojovat o titul, myslím si, že od té doby nám ten titul opravdu upřímně přál, čehož si vážíme, že jezdec takového formátu to vzal takto sportovně. V Pačejově po projetí poslední rychlostní zkoušky první etapy, kdy jsme titul získali, byl první, kdo nám gratuloval k titulu mistrů republiky.“

Dominik Stříteský o JANU KOPECKÉM

„Jsem rád za to, jaký vztah mezi sebou máme. Nedíváme se na sebe zabijáckýma očima, ale řekneme si, kde hrozí průšvih, pobavíme se, jaké kdo jede nastavení, kde měl kdo krizovku. Jsme schopni si v klidu sednout, navzájem si přejeme.“

SEZONA SNŮ

Jak byste celkově sezonu snů zhodnotil? „Na letošní sezonu jsme přezbrojili na nejnovější model soutěžního vozu Škoda Fabia RS Rally2 a nikdo nedokázal odhadnout, jak rychle se s novým vozem sžijeme, takže ohledně výsledků byla spousta otazníků. Na seznámení jsme před sezonou měli několik testů a zařadili jsme do programu i dva rallysprinty (Valašku, 3. místo a Kopnou, 2. místo), což nám rozhodně hodně pomohlo. Šumavu jsme měli dobře rozjetou, pak ale byla soutěž po tragické nehodě jedné z posádek zrušena a to mělo za následek fakt, že už žádná další soutěž se nebude výsledkově škrtat, tudíž už nebyl prostor pro chyby a výpadky.

RALLYE HUSTOPEČE 2024, Jiří Hovorka s Dominikem Stříteským se Škodou Fabia RS Rally2

Pak se nám podařilo zcela nečekaně zvítězit v Českém Krumlově, kde to byla přetahovaná o desetiny od startu až do cíle. Jak se později ukázalo, v tomto duchu probíhala celá letošní sezona a my si vytvořili dobrý bodový základ. Následně v Hustopečích mohlo vše skončit hned na první RZ, kde jsme nejdříve nedobrzdili do retardéru a pak kousek před cílem se ve velké rychlosti roztočili a pozadu vyletěli ze silnice, kde jsme měli obrovské štěstí, že to skončilo pouze časovou ztrátou. Zbytek závodu pak potvrdil, že už při dnešní vyrovnanosti nelze za dva dny stáhnout ztrátu 25 s, kterou jsme na té první RZ nabrali. Přesto jsme odjížděli se třetím místem a slušnými body. Následovala Bohemka, kde se nám podařilo loni zvítězit, a tudíž tlak před startem ještě vzrostl ohledně očekávané obhajoby vítězství. Celý závod probíhal v minimálních rozestupech a až poslední RZ v centru Mladé Boleslavi potvrdila naše vítězství po tuhém boji s Filipem Marešem.

VZPOMÍNKA na Rallye Bohemia 2021, kdy jel Jirka s Dominikem za tovární tým Škoda Motorsport

Pak už byla na programu legendární evropská Barumka a senzační vítězství, kdy jsme to rozhodli na jedné jediné RZ, kdy se nám podařilo zajet v totální průtrži mračen a ještě k tomu na slickách rozhodující náskok, se kterým jsme už pracovali až do cíle. Bez komplikací se to ale neobešlo, v nedělní ranní RZ jsme hned chytili defekt a jeli s tím asi 6 km, následně nás potkaly během dne další dva pomalé defekty, jedny hodiny za letmým cílem na Semetíně nebo obrovská krize na Pinduli, kde jsme v plné rychlosti minuli sloup doslova o centimetry. Zkrátka ten víkend bylo štěstí na naší straně.

DOBOJOVÁNO! Závod Mistrovství Evropy, slavnou Barum rally 2024 vyhrál s Dominikem Stříteským Jiří Hovorka

Tím jsme se rapidně přiblížili k vysněnému titulu a v Pačejově to už zdárně završili celkovým druhým místem. Byla to neskutečná sezona, opravdu snová a vždy na ní budeme rádi vzpomínat. V podstatě nám vyšlo vše, na co jsme sáhli. Letošní rok startovala celá kompletní špička, včetně bývalého mistra světa WRC2 Honzy Kopeckého, který patří mezi nejlepší asfaltové jezdce na světě vůbec! Na každém závodě to byla přetahovaná o desetiny vteřiny a nikdo neměl nic jistého, i pro diváky to muselo být napínavé a krásné.“

RALLYE Pačejov 2024, Jiří s Dominikem dolaďují poslední detaily. Foto - Marcela Svobodová

RALLYE ho fascinovala

Pojďme zavzpomínat, vy jste závodil už jako malý kluk? Kdo vás k autům a rallye přivedl? „U nás v rodině nikdo nezávodil, ale můj strejda Josef Vašíček dělal celý život časoměřiče a od mala nás s bráchou na různé závody brával často s sebou. Už od mala mě nejvíce fascinovala rally, ale bylo v tu dobu absolutně nemyslitelné se k tomu nějak blíže dostat. Po vyučení na automechanika jsem začal pracovat v Motorsportu Kopecký a tím jsem byl závodním autům zase blíže.“

Popíšete nám vaši kariéru v motorsportu? „Začínal jsem někdy kolem roku 2002 zkoušet amatérské závody do vrchu se svojí Škodou 120 LS. První rally na místě spolujezdce jsem odjel s mým kamarádem Martinem Vodehnalem v roce 2003. Na další rok jsme si s bráchou pořídili áčkového soutěžního Favorita po Karlu Trojanovi a začali jezdit vysněnou rally na amatérské úrovni, kdy já řídil a brácha navigoval.

S MARTINEM VODEHNALEM na Rally Monte Pacov 2003. Foto - Jiří Rohlena

V tu dobu to bylo hodně bláznivé, neměli jsme zázemí, nářadí, nic, pouze závodní auto a nadšení (směje se). S přestávkami jsme spolu jezdili až do roku 2018, kdy se dám podařilo vyhrát celkové hodnocení Rallysprintsérie pohárových tříd s extovární Škodou Felicia KitCar. Naše závodění bylo vždy spíše pro radost a zábavu a bylo to jen pár závodů ročně. Na místě spolujezdce jsem začal stabilněji jezdit v roce 2004, takže už před 20ti lety (směje se). Vše mělo postupný růst a byla to spousta jezdců a taky spousta zkušeností, které člověk postupně získal. Z jezdců bych zmínil Václava Donáta, Davida Tomka, Richarda Kirniga, Lukáše Pondělíčka, Ondřeje Bisahu, Tomáše Pospíšilíka, Petra Semeráda a nyní Dominika Stříteského, se kterým jsem začal v roce 2021. Byla to opravdu dlouhá cesta až sem, často složitá a těžká, někdy i bolela, ale jednoznačně měla nějaký smysl.“

S BRATREM Kamilem na Rally Pačejov 2016. Foto - Robert Balcar

ZLATÁ ÉRA u Jana Kopeckého

Jak už jsem zmínil, pracoval jste u Jana Kopeckého, který se stal i mistrem světa v kategorii WRC-2 a vyhrál slavnou Rallye Monte Carlo. Kdo u něho byl, procestoval svět, kam jste se podíval vy a na které zážitky nezapomenete? „Pracoval jsem tam v době, kdy Honza závodil s Octavií WRC a následně s Fabií WRC, takže jsem tam zažil tzv. zlatou éru rally a ten opravdový velký svět s tou nejlepší vrcholnou technikou. Podíval jsem se na různá místa, Monte Carlo, Švédsko, Korsika, Sardinie, Řecko, Španělsko, Finsko, Anglie, už ani pořádně nevím, kde všude jsme byli. Ale byla to velká škola a zážitek vidět na živo ty nejlepší piloty světa. Zážitků byla spousta, ale rozhodně nezapomenu na jednu příhodu. Během seznamovacích jízd jsem jezdil s náhradním tréninkovým autem v okolí RZ a někdy i po nich, aby bylo k dispozici, kdyby se něco přihodilo, protože ve světě je to vše velmi časově napjaté.

ŠKODA OCTAVIA WRC Jana Kopeckého na Bohemia rally 2003 v rukou Jiřího Hovorky

S JANEM KOPECKÝM na Catalunya rally 2006. Foto - Libor Jungvirt

Největší zážitek to byl ve Švédsku na sněhu s tréninkovou Octavií 4x4 na hřebíkách. Jeli jsme z jedné RZ na další a periferně v zrcátku vidím za mnou v dáli jak se vyřítilo Mitsubishi bokem. Asi po 200 metrech jsem přibrzdil na rozšíření, abych ho pustil před sebe, ale po chvilce čekání nic … Tak jedu zpět a sám mistr světa pan Loeb tam ležel ustlaný v příkopu a jeho spolujezdec Elena místo vyprošťování si to natáčel na mobil a měl z toho hroznou legraci, že takto jezdí mistr (směje se).“

Jaké jsou vaše největší úspěchy? „Největší úspěchy jsme dosáhli bezesporu letos. Vyhraný Krumlov, Bohemka i Barumka a nakonec získaný titul, co víc si přát. Z dřívějších úspěchů bych asi zmínil titul v Rallysprintsérii s Petrem Semerádem nebo třeba i dokončenou Rally Monte Carlo v mistrovství světa s Ondrou Bisahou.“

RALLYE MONTE CARLO 2017, Jiří Hovorka s Ondřejem Bisahou

Jaké jsou vaše další sny? „Na to je hodně těžké teď odpovědět. Když jsme začínali spolupráci s Dominikem Stříteským, cílem byl právě zisk titulu mistrů republiky v absolutním pořadí a to se nám nyní splnilo. Logickým krokem dále se nabízí kompletní Mistrovství Evropy, ale to vyžaduje úplně jiné finance, složitější logistiku a celkově mnohonásobně více času. Navíc je nutné mít na Evropu víceletý plán, protože v prvním roce je tam téměř nemožné zajet nějaký výsledek bez zkušeností a znalostí místních tratí. Viděli jsme i letos, že všude v Evropě vždy dominoval lokální jezdec, který zná zdejší prostředí a má zkušenosti s místními tratěmi. Navíc Evropa je mix závodů na asfaltu a šotolině, a co se týká nás, tak na šotolině jsme s tím správným šotolinovým podvozkem a pneumatikami nejeli ještě nikdy. Tam bychom začínali úplně od nuly. Uvidíme, jakým směrem se nakonec vydáme, v záloze může být i obhajoba letošního českého titulu.“  

RALLYSPRINT Kopná 2009, zprava Jiří Hovorka s bratrem Kamilem a jejich strýcem Josefem Vašíčkem

 

SOUVISEJÍCÍ motorsport - články na Sport Rychnovska:

Rallye | Sport Rychnovska (sport-rychnovska.cz)