SOLNICE – Již dvojnásobný mistr České republiky (2022, 23) v divizi D2 cestovních vozů, zakladatel a předseda týmu M-CROSS TEAM, manažer, trenér, automechanik, který ve své dílně vyrábí závodní komponenty i pro konkurenci a zabývá se stavbou závodních motorů, psycholog, logistik a hlavní sponzor v jedné osobě Lukáš MIHULKA (40) si udělal čas a poskytl pro magazín Rally a on-line deník Sport Rychnovska rozhovor.
Bylo obtížnější získat titul v předloňské nebo té loňské sezoně? „Na podzim jsem sice obhajoval, ale popravdě jsem na to vůbec nemyslel a nechával tomu volný průběh. Nakonec se mi podařilo vyhrát pět ze šesti závodů. Pouze v Poříčí nad Sázavou jsem dojel druhý za Tomášem Hašlerem, kterému jsem to tam nechal (směje se). Ale přestože to vypadá na bezkonkurenční sezonu, zadarmo to nebylo.“
FINÁLOVÁ BITVA v prvním závodě sezony 2023 v Humpolci, Lukáš Mihulka v čele závodu! Foto – Archív M-CROSS TEAM
Čím si vysvětlujete Vaši dominanci? „Jak řekl v rozhovoru pro web Autokrosar Jožin (Bartoš), naše auto je blbuvzdorné. Já ale konstatuji, kdyby bylo blbuvzdorné, není obouchané ze všech stran červenou barvou a nemá posunutou zadní příčku o třicet centimetrů. To však říkám s nadsázkou. Jožina mám rád, jsme kamarádi a mrzelo mě jeho dolnobousovské odstoupení z první pozice. Vítězství na jeho domácí trati jsem mu přál.“
Pojďme zpět k Vašemu Fordu Ka, který je opravdu velmi spolehlivý. „Musíme brát v potaz, že první „káčko“ jsem postavil už před deseti lety. Tohle je kopie původního vozu, ovšem s lepšími tlumiči, převodovkou a dalšími komponenty. Po desetiletém vývoji by bylo divné, kdyby auto nebylo vychytané. Dále je důležité přemýšlet, že závod se nevyhrává v první rozjížďce a to já už vím. Důležité jsou rovněž zkušenosti. Vždyť třeba na Setkání mistrů v Humpolci se mě někdo ptal, pokolikáté na tamní trati startuji. Zamyslel jsem se, a když jsem vzal Kosice Cup, republikový mistrák a Setkání mistrů, vyšlo mi, že asi potřicáté. Když jedeš s tímtéž autem jednu trať tolikrát, tak to asi umíš. Nechci, aby to znělo nějak namachrovaně, ale to jsou prostě fakta.“
BITVA ve finále Dolním Bousově, Lukáš s Fordem Ka na 1. místě
Jaká byla letošní konkurence v divizi Touring2000? „Vezmu to popořadě. Za velkou konkurenci beru Tomáše Hašlera, Jožina Bartoše a Honzu Šindeláře. Samozřejmě počítat se musí i s panem Cimingou, protože jeho Renault jede neskutečně a je to titulové auto. Jemu však nepřeje štěstí a navíc z nervozity často chybuje. Navíc již teď vím o příchodu dalších jezdců převážně s „turbovými“ auty. Ty sice neberu jako přímou konkurenci, ale jejich přítomnost může napomoci nějakým kontaktům a musí se s nimi počítat.“
CO RAKOUSKO a Německo?
Který letošní závod se Vám líbil nejvíce? „Asi Nová Paka. Skvěle připravené byly také Sedlčany, na čemž má velkou zásluhu Libor Pospíšil. Masakr bylo, co udělali s tratí v Humpolci a moc se tam těším na jaro. Naopak bych doporučoval opustit v Dolním Bousově od jednodenního formátu. Třeba z naší rodiny závodíme tři a v případě jakéhokoliv problému je prakticky neřešitelné stíhat další jízdu. Osobně bych každopádně uvítal více republikových závodů. Třeba rakouský Hollabrunn anebo německý Matschenberg jsou v rozumné dojezdové vzdálenosti pro všechny a obě ty tratě se mi líbí. Hlavně Hollabrunn, kde jsme mimochodem byli testovat SuperBuggy, je perfektní.“
STUPNĚ VÍŤĚZŮ v Humpolci, vítěz Lukáš Mihulka se synem Damianem
Kolik koní máte ve Fordu Ka? „V „káčku“ mám 235 koní. To je ideální hranice na přenos té „předokolky“. Jasně, pokud se třeba v Přerově sejdou ideální podmínky, ta „turbína“ mi ujede. Jak však známe autokros, ideální podmínky se sejdou minimálně. Buď je trať prašná anebo nakropená a připočtěme díry. Takže i když mé motory do SuperBuggy a „káčka“ vychází ze stejné koncepce a mohl bych mít ve Fordu pětset koní, pro přední pohon to je nesmysl. Mnozí jezdci řeší jen koně, ale pak nedobrzdí v první zatáčce a jsou out. Místo koukání na grafy by se mohli podívat do tabulky klasifikace šampionátu (úsměv).“
Zmiňujete tříčlenné rodinné závodění. Co plánují synové? „Damík odjel druhou sezonu v RacerBuggy160. Rozhodně ho do toho nějak nenutím. Jede, protože máme ten stroj a nějaké zázemí. Vyloženou závodnickou mentalitu u něj nevidím. Je mu ale teprve šest a ještě dva roky ho určitě nechám ve „stošedesátkách“. Pak uvidíme. Sebík je dravější a také jsem na něj daleko více tlačil. V roce 2018 se stal vicemistrem ve „stošedesátkách“, když bojoval o titul s Láďou Hanákem až do posledního závodu. Pak však přišel zádrhel.“
DAMIÁN v blátivém závodě v Dolním Bousově
DAMÍK a SEBÍK
Co se stalo? „Nechci přeceňovat Sebíkův talent, nicméně po příchodu do „stopětadvacítek“ byly okamžitě cítit výrazné rozdíly v technice, podmíněné finančními možnostmi. My tenkrát navíc měli velký pech, jelikož přišel Covid, my shodou okolností měli některé špatné díly, bugina nám vesměs nebyla schopna dokončit závod a Sebík se sezonou protrápil. To se projevilo i v budoucnu, protože mu ty ostatní děti jezdecky utekly. Letos jel RacerBuggy250 a pohyboval se okolo šestého až osmého místa. Buginu jsme prodali, protože by se to zvrhlo ve finanční masakr. Nyní pro Sebíka sháním CrossCar. Tato kategorie je vypsána pro republikový mistrák i Zónu Střední Evropy a doufám, že účastníků v ní bude přibývat.“
SEBASTIAN v akci na Přerovské rokli
Sledujete i ostatní autokrosové divize? „Samozřejmě. Sleduji všechny kategorie. Autokrosem žijeme a zajímá mě to i díky tomu, že tam vyrábím nějaké věci některým jezdcům. Třeba v SuperBuggy mi jedou dva motory. Jeden Vašek Ciminga, kterému jsem připravoval buginu a druhý Libor Paul. Pochopitelně sleduji všechny divize „plechových“ aut a také děti. Teď mě každopádně nejvíce zajímá SuperBuggy. Vymyslel jsem nějaký produkt a chtěl bych, aby ho jelo více lidí.“
Můžete být konkrétní? „Zde musím zmínit Jirku Jebavého, ke kterému jezdím už léta do Jičína na brzdu. Pokaždé, když jsem přijel s těmi atmosferickými motory, vždy na mě řval, že tam nevidí turbo (úsměv). Díky projektu pro Vaška Cimingu se mi naskytla cesta postavit turbový motor a výsledek nás velmi překvapil. Když to bylo na brzdě a Jirka vše postupně ladil, dostali jsme se na číslo 590 koní a 650 Nm v krásném rozsahu. A to jsme zdaleka nebyli na plném plnicím tlaku, takže odhaduji, že sedmset koní umí ten motor určitě. My to stáhli na pětset, protože více je podle nás momentálně v autokrosu nepoužitelných. S tím umí jet jen jeden člověk.“
KONSTRUKTÉREM závodních motorů je také Lukáš Mihulka ze Solnice!
Myslíte Petra Nikodéma? „Taktak (úsměv).“
Také „Vaši“ jezdci o sobě nicméně dali vědět. „Libor Paul dokázal vyhrát jeho domácí Dolní Bousov a skvěle si vedl i v Poříčí nad Sázavou, kde za sebou dokázal držet desetinásobného evropského šampiona a nejúspěšnějšího autokrosaře historie Bernda Stubbeho. Pak ho však zradila převodovka.“
BUDOUCÍ ŠÉF? Damian prišel tatínkovi na pomoc do dílny
Libor jede speciál od firmy Fast & Speed a Václav od Alfa Racing. Můžete obě koncepce porovnat, a která je podle Vás lepší? „Za mě má navrch určitě Alfa. Láďa Hanák je totiž hlavička, umí se nad tou problematikou zamyslet a posunout vše dopředu. Navíc mu po celé Evropě jede spousta aut a má tak strašně velký feedback. Vyrábí jednoduchá auta, a když my k tomu Vaškovi udělali jednoduchý motor, je to ideální kombinace. Když jsme tu buginu vzali do Přerova na test a Láďa se s ní svezl, řekl, že pokud mu přidám pětset otáček a sto koní, pojede s ní Evropu (smích). Jeho uznání pro mě má obrovskou váhu, takže bych se chtěl posunout a ty motory vyrábět ve větším měřítku.“
SOUSTŘEDĚNÍ Damíka před startem, povzbudit ho přišel taťka Lukáš
Také Vy jste měl možnost svezení s Václavovou buginou. „To bylo na Setkání mistrů v Humpolci. Zde se musím trošku zastat Vaška, protože mnozí ho kritizují a myslí si, že je jednoduché skočit do SuperBuggy a hnát se kupředu. Já se nyní osobně přesvědčil, jak je zde všechno hrozně rychlé a jak rychlé musíš mít reakce. To auto je prostě zbraň. Svezl jsem se pěkně, využíval potenciál toho motoru a v rozjížďkách jezdil třetí za Petrem Nikodémem a Kubou Kubíčkem. Na finále však vydatně zapršelo a špatné počasí, nevhodné obutí a jezdecká chyba mi zhatily dobrý výsledek. Na tom mokru toho už bylo moc a já nezvládal.“
Závěrem se nabízí otázka na Vaše plány a ambice do nadcházející sezony. „Všichni se ptají, co teď bude. Na nějakou pauzu rozhodně nepomýšlím, a když se situace vyvinula takhle, chci završit ten hattrick.“
Vlastimil Resl
OSLAVA v cíli! Když Lukáš obhájil titul Mistra republiky v divizi D2, čekala ho v cíli menší sprcha, VIDEO ZDE:
https://www.facebook.com/mcrossteam/videos/1449472895842526